Hoe bepaal je de waarde van jouw webshop? In 5 stappen! Als je jouw webshop wilt verkopen, is het belangrijk om te weten hoeveel hij waard is. Als je niet weet wat de waarde van uw site is, zullen potentiële kopers geen bod kunnen doen dat de waarde ervan nauwkeurig weergeeft. Dus hoe bepaal je de waarde van je webshop? Je kunt deze 5 webshop verkopen stappen volgen! Stap 1: Bepaal de waarde van jouw vermogen. U moet de waarde van uw activa bepalen voordat je kunt beginnen met de verkoop ervan. Zo kun je de waarde van jouw website, merk en producten bepalen. Je kunt ook de waarde van jouw klanten als activa opnemen. Om dit gemakkelijk zelf te berekenen, zijn er veel verschillende calculators op het internet waarmee je informatie over een bedrijf of product kunt invoeren, waarna het zal weergeven wat het waard is. Stap 2: Stel de omvang van jouw bedrijf en de marktpositie vast. De grootte van jouw bedrijf, het aantal werknemers en de marktpositie hebben allemaal invloed op de prijs. Een groot bedrijf met veel werknemers en klanten zal meer koopkracht hebben dan een klein bedrijf. U kunt de omvang van jouw website ook bepalen door te kijken naar de verkeersstatistieken (bezoekers per dag) of het conversiepercentage (verkoop per bezoeker). Als deze waarden hoog zijn, kun je meer vragen voor goederen op jouw e-commerce platform, omdat deze cijfers aangeven dat er potentieel is voor groei in jouw verkoopvolume. Stap 3: Bereken de waarde van uw klanten met behulp van een rekenmachine. In deze stap moet je de waarde van uw klanten bepalen. Daarvoor moet je eerst weten wie ze zijn. Zijn het mannen of vrouwen? Hoe oud zijn ze? Waar wonen ze? Hebben ze kinderen en wat is hun inkomensniveau? En hoe vaak gebruiken ze jouw webshop? Dit kun je allemaal terugvinden in de gegevens die je al hebt van je klantenbestand! Als je nog geen gegevens hebt, zorg er dan voor dat je deze zo snel mogelijk verzamelt, want ze zijn belangrijk voor het berekenen van de waarde van een klant. Als je al deze gegevens hebt, kan je een rekenmachine gebruiken om te berekenen hoeveel jouw klanten waard zijn. Stap 4: Vergelijk jouw webshop met concurrenten. Nu je de waarde van je webshop en/of webwinkel hebt bepaald, is het tijd om deze te vergelijken met concurrenten. Kijk naar jouw niche, en check voor wat voor een bedrag jouw concurrenten hun webshops verkopen. Je kan hierop de waarde van jouw webshop baseren! Stap 5: Bereken de waarde van je webshop op basis van de omzet De laatste stap is het berekenen van de werkelijke webshop waarde. Dit kan door alle activa, klanten en concurrenten in jouw sector of branche bij elkaar op te tellen. Activa zijn zaken als gebouwen en grond, en apparatuur zoals machines en gereedschappen. De omzet zijn alle inkomsten die jouw bedrijf heeft gegenereerd. Zo verkoop je dus jouw webshop! De sleutel tot het bepalen van de waarde van uw webwinkel is het overwegen van alle beschikbare factoren. Zo kunt u een weloverwogen beslissing nemen over welke prijs eerlijk zou zijn voor zowel u als potentiële kopers. |