Linkbuilding is niet iets wat je er maar even bijdoet. Dat is de reden waarom veel bedrijven hinder ondervinden om links te verkrijgen, wat ze ook doen. Wat je nodig hebt, is een handvol tactieken die werken en die je direct kunt inzetten. Tactieken die interessante links opleveren, die op hun beurt verkeer naar jouw bedrijf leiden en de inkomsten verhogen. Een strategie is het algemene plan van aanpak en de tactiek is het middel dat je gebruikt om je doel te bereiken. Linkwaardige contentAls belangrijk uitgangspunt kun je stellen dat je linkwaardige content nodig hebt, het is niet zo dat alles wat je maar plaats ook goed is. Het kan zijn dat jouw dienst of de producten die je aanbiedt bijzonder goed linkbaar zijn. In dit geval is de linkbuilding strategie het cement dat de stenen van de tactiek bijeenhoudt. Link building valt te beschouwen als het bouwen van een woning, zonder een goede bouwtekening loop je al snel vast, net als bij het gebruiken van het verkeerde materiaal. OutreachIn ieder geval dien je te beginnen met outreach, je wil namelijk een zo groot mogelijk publiek bereiken. Dit publiek moet wel interesse hebben in jouw producten of diensten, anders verspil je tijd en moeite. Het draait er dus om dat je jouw publiek weet te vinden en hen vervolgens informeert over inhoud die hen interesseert. Dit zijn mensen die jouw search woorden in hun artikelen noemen en diegenen die linken hebben gemaakt naar vergelijkbare publicaties. Dit kun je bijvoorbeeld vinden met Content Explorer. Daarnaast is een andere beproefde tactiek het gastbloggen, waarbij je zelf je eigen teksten schrijft om deze op andere, relevante websites te plaatsen. Na publicatie link je dan naar je eigen website. Je kunt altijd websites vinden via Google, maar dit is weer niet zo gemakkelijk omdat er veel concurrentie is. Broken link buildingHierbij zoek je naar relevante gebroken link op een website en maak je een nieuwe link die er op lijkt. Daarna vraag je bezoekers om op jouw nieuwe link te klikken. Je kunt ook je eigen verloren links herstellen, dit is gemakkelijker dan een nieuwe bouwen. Maar waarom gaan links in de eerste plaats verloren? Vaak wordt je link van een pagina afgehaald of de pagina met jouw link bestaat niet meer, maar er kunnen ook andere redenen zijn. Bij het weghalen van een link is er meestal sprake van een nieuwe inhoud, bijvoorbeeld. Als de pagina met jouw link verdwenen is, dan valt er over het algemeen niet veel aan te doen. Je zult dan elders een link moeten plaatsen. Niet alle tactieken voor het bouwen van links zijn gebaseerd op outreach. Het is mogelijk om enkele links op te bouwen door alleen inhoud naar de juiste plaatsen te sturen, zoals infographic-mappen, sites voor het delen van video’s, enzovoort. Maar jouw inhoud moet een geschikt formaat hebben om dat te kunnen doen. Als je zekerheid wilt dat je linkbuilding goed gaat, dan kun je de linkbuilding uitbesteden bij een goed bureau.
|
https://seeders.nl/linkbuilding-strategie/ |