Het is hedendaags relatief eenvoudig om een webshop te starten. Met de komst van grote e-commerce platformen zoals Shopify, WIX, WooCommerce, Lightspeed, etc, is het schrijven van eigen code om een webshop te maken overbodig geworden. Binnen 10 kliks staat jouw nieuwe webshop online. Ondanks dat het opzetten van een webwinkel relatief makkelijk is, zijn er een aantal zaken om op voorhand goed over na te denken. Wilt u een webshop die optimaal rendeert en die bestand is tegen allerlei problemen? Volg dan de tips op die we in dit artikel bespreken. 1. Kies een geschikt e-commerce platformLange regels HTML, CSS, en JS schrijven is verleden tijd. De komst van e-commerce platformen heeft de drempel om een webshop te starten flink verlaagd. Inmiddels staan er al miljoenen webshop live die gebouwd zijn op zo’n platform. In Nederland wordt het meest gebruik gemaakt van Shopify, WooCommerce, Wix en Lightspeed. Welk platform is het meest geschikt voor u? Wij raden aan om te kiezen voor een platform te kiezen dat tegelijkertijd efficiënt en kosteneffectief is. Zorg ervoor dat u kiest voor het juiste platform. Een platform dat aan al uw e-commerce behoeften kan voldoen en dat tegelijkertijd goedkoop is. Maak desnoods een checklist aan met alle functionaliteiten die voor uw webwinkel van belang zijn, en check vervolgens welke platformen deze functionaliteiten ondersteunen. 2. Zet je webshop op, of vraag hulp bij het opzettenEen van de belangrijkste aspecten is de indeling en het ontwerp van je webshop. Hiermee zorg je ervoor dat je producten verkopen en dat bezoekers terugkerende klanten worden. Dit onderdeel is dus van essentieel belang. Aangezien dit onderdeel zo belangrijk is, is het dus geen gek idee om een ervaren webshop-expert in te schakelen die je kan helpen tijdens het inrichten, lanceren en exploiteren van je webshop. Hoe goed je technische vaardigheden ook zijn, iemand met ervaring in het vak weet vaak alle handigheden. 3. Denk na over het verzendprocesVerzending kan uw webwinkel maken of breken. Vraagt u te hoge verzendkosten? Dan kan het zomaar zijn dat de klant vlak voor het betaalproces afhaakt. Kies je niet voor de juiste verpakkingsmaterialen? Dan is het mogelijk dat je product beschadigd tijdens de verzending, wat resulteert in een hoog percentage retouren. Het is dus ook belangrijk dat u goed nadenkt over het complete verzendproces. Check je concurrenten, wat vragen zij voor de verzending? Het kan een goed idee zijn om verzending tegen een vast tarief aan te bieden of om de verzending zelf te betalen, zodat bezoekers eerder converteren. Bij verpakkingen is het belangrijk dat je gaat voor kwaliteit. Ook al zijn kwalitatief goede verpakkingen vaak net wat duurder, dit geld verdien je zeker terug door het aantal retouren te verminderen. Bovendien kun je de kosten drukken door je verpakkingen te bestellen bij een groothandel verpakkingsmateriaal. Zij bieden verpakkingsmaterialen vaak in bulk aan, waardoor ze de stukprijs enorm kunnen reduceren. 4. Promoot je webwinkelZodra je webwinkel online staat, moet je doelgroep bekend worden met je winkel. De kans is groot dat ze zelfstandig in het begin je webshop niet zullen vinden, daarom moet je dus ook goed nadenken over de juiste promotie. Het maakt niet uit welk eCommerce-platform je kiest om je webwinkel te bouwen; als je de shop niet promoot of de producten niet op de markt brengt, zal je geen substantiële omzet behalen. Stel daarom een marketingbudget in. Begin al met marketing voordat je webshop live staat, dit resulteert in naamsbekendheid voordat je live bent. Zodra je live bent kun je ook producten gaan promoten. Google Ads is in dit geval je beste vriend, evenals social media. 5. Maak gebruik van social mediaSinds 2010 is social media steeds bekender geworden. Vandaag de dag is het zelfs onmisbaar voor bedrijven. Grote bedrijven zoals Bol.com, Coolblue en de Hema weten hier goed gebruikt van te maken. Ook voor jouw webwinkel is het van absoluut belang om aanwezig te zijn op de social media. Op deze plek kunnen mensen voor het eerst kennis maken met jouw merk, jouw producten en jouw boodschap. Via je social media kanalen kun je van klanten, fans maken. Consistentie is het sleutelwoord als het gaat om social media voor bedrijven. Naast dat je gebruikersnaam voor alle social media websites hetzelfde moet zijn, is het belangrijk dat je ook regelmatig berichten blijft plaatsen. Daarnaast vinden mensen het fijn om te interacteren met je merk. Zorg er dus voor dat je regelmatig alle social kanalen checkt voor klantvragen of opmerkingen.
|
https://www.verpakkingsmaterialen.nl/ |